Stalowa 41, Praga, Warszawa

Stalowa 41 – praska kamienica z 1912 roku składająca się z budynku frontowego oraz budynku oficyny.

Kamienica ta została wzniesiona przez prywatnych inwestorów: Władysława Pachulskiego oraz jego wspólnika Andrzeja Domańskiego, którzy postanowili stworzyć przy ulicy Stalowej miejsce targowe. Inwestycja przewidywała wybudowanie terenu targowego otoczonego kompleksem domów robotniczych. Cały plan inwestycji niestety nie został zrealizowany – plac został otoczony jedynie z trzech stron. Przyczyną nie dokończenia inwestycji był najprawdopodobniej wybuch wojny. Sam bazar natomiast swoją działalnością mocno zapisał się w pamięci mieszkańców Pragi. Paweł Elsztein (rodowity prażanin, publicysta, tłumacz, autor ponad 75 książek specjalistycznych, dziennikarz i fotograf) określił go spichlerzem Nowej Pragi, gdzie można było kupić dosłownie wszystko, “Był to niezwykły bazar (…) nie mogę oprzeć się wrażeniu, że nigdzie podobnej atmosfery handlowej nie spotkałem. Był to, jakby powiedzieć, bazar familijny. Wszyscy chyba się znali: handlujący i kupujący.” – wspomina. Bazar przetrwał do ok. 1970 roku.

Zespół kamienic Pachulskiego i Domańskiego odcina się swoim wyglądem od reszty zabudowań Nowej Pragi. Stalowa 41 to czteropiętrowa kamienica z użytkowym poddaszem o łącznej powierzchni mieszkalnej ok. 2200 m2 oraz z licznymi lokalami użytkowymi (ok. 700 m2) na parterze. Powyżej boniowanego parteru całą kamienicę wykończono cegłą klinkierową – ścianę frontową w kolorze złamanej bieli a pozostałe ściany w czerwonym kolorze. Frontowa elewacja zwieńczona jest płaskorzeźbą  „pary golasów we wiankach”. Trudno je uznać za doskonałe. Główki są za duże, nóżki krótkie – nie brak im jednak uroku. Wewnątrz klatek schodowych zachowały się oryginalne metalowe schody oraz niezwykle piękne, bogato zdobione, kute balustrady. Na dziedzińcu znajduje się kapliczka.

Do 2018 roku ma powstać stacja metra Szwedzka, która będzie pierwszym przystankiem II linii za Dworcem Wileńskim. Pociągi dojadą tu po dużym łuku pod boiskiem szkolnym i skwerem między ulicami 11 Listopada i Ratuszową, a potem prosto pod Strzelecką. Budowę stacji zaplanowano za jej skrzyżowaniem z ul. Szwedzką.



Jesteś zainteresowany ofertą?

Imię i nazwisko:

Adres email:

Numer telefonu:

Treść wiadomości:

Oferty cenowe prezentowane na stronie, nie stanowią oferty handlowej w rozumieniu artykułu 66 §1 Kodeksu Cywilnego i nie mogą być podstawą do jakichkolwiek roszczeń. Oferty nie stanowią też zamkniętej listy naszych możliwości.